Op woensdagavond 18 december zal cellist Wouter Schmidt uit Didam een muzikale lezing houden over het Weihnachtsoratorium. Misschien kennen veel mensen de muziek van dit werk van J.S.Bach. Door meer te horen over de achtergrond van dit meesterwerk, krijgt dit oratorium nog meer betekenis.
De lezing vindt plaats in de Protestantse kerk Didam aan de Torenstraat 10 op woensdag 18 dec. 20.00 uur, koffie en thee vanaf 19.30 uur.
Het Weihnachtsoratorium is een cyclus van zes cantates, geschreven door Johann Sebastian Bach voor de periode van Kerst 1734 tot en met Driekoningen 1735. De teksten zijn ontleend aan het Evangelie naar Lucas en het Evangelie naar Mattheus. Het is waarschijnlijk nooit Bachs bedoeling geweest, dat de zes cantates integraal werden uitgevoerd. De muziek van het Weihnachtsoratorium bestaat uit koren, aria's en recitatieven. Alle gezongen teksten worden door een orkest begeleid. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Matthäus Passion komen in het Weihnachtsoratorium geen grote koraalbewerkingen voor. Bij het schrijven van het Weihnachtsoratorium maakte Bach gebruik van zeker 19 delen van andere door hemzelf gecomponeerde cantates.
De eerste cantate is geschreven voor Eerste Kerstdag. De cantate begint met een openingskoor, waarna in aria's en recitatieven het mensworden van Jezus wordt bezongen. Opvallend in deze cantate is het gebruik van de trompet in de muziek: in de tijd van Bach werd een trompet doorgaans alleen gebruikt voor muziek ter ere van vorsten. De melodie was overigens eerder door Bach gebruikt ter ere van de verjaardag van een Poolse prinses in 1733. De tweede cantate is geschreven voor Tweede Kerstdag. Door velen wordt deze cantate als de mooiste en belangrijkste van de zes beschouwd. Bach gebruikt in deze cantate vooral instrumenten die passen bij herders, zoals fluiten. De derde cantate is bedoeld voor de dag na Tweede Kerstdag. Hierin wordt het bezoek van de herders aan Jezus beschreven. In deze cantate staat vooral de dankbaarheid centraal.
In de vierde cantate, geschreven voor Nieuwjaarsdag, wordt de naamgeving van Jezus behandeld. In 1734/1735, toen Bach het werk grotendeels componeerde en samenstelde, was er geen zondag tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar wel een tussen Oud & Nieuw en Driekoningen. De vijfde cantate werd gezongen op deze zondag na Nieuwjaarsdag. In deze cantate wordt het bezoek van de drie wijzen uit het oosten aan koning Herodes behandeld. De cantate vertelt over het licht dat de wijzen hebben gezien. De zesde en laatste cantate vertelt van het bezoek van de wijzen uit het oosten aan Jezus. In dit deel staat centraal dat de vijandelijke machten het Christuskind geen schade kunnen toebrengen. Bach maakte hier een koppeling naar het heden, door te stellen dat ook een gelovige, die zich onder Jezus' bescherming stelt, veilig is. Dit wordt muzikaal onder meer weergegeven door een solokwartet van vier solisten vlak voor het slotkoor. De zesde cantate werd op Driekoningen uitgevoerd.
Tijdens zijn lezing zal Wouter het Weihnachtsoratorium doornemen aan de hand van muziekfragmenten.
Plaats, datum en tijd: Protestantse kerk Didam aan de Torenstraat, woensdag 18 dec. 20.00 uur, koffie en thee vanaf 19.30 uur.
Van harte uitgenodigd! Informatie bij Ds.R.v.d.Hucht, predikant@pkn-didam.nl